23 November, 2012

Sundt rosin-kanel brød

Baseret på det skønne og populære bananbrød, opskrift her.
Dette dejlige brød er både fri for (hvidt)sukker og smør, og så er det kaloriefattigt (kun ca. 100 kalorier pr. skive, hvis du skærer 10 skiver). Snart må jeg ligge efterårsbagningen på hylden og begynde at tænke på julegodter. Det har jeg nu heller ikke noget imod, så fra 1. december af går jeg i juleomsvingninger i køkkenet! Indtil da vil jeg nyde den sidste bid af efteråret, i form af en lækker skive brød fyldt med rosin og kanel, serveret med en god klat smør. Mhm..

INGREDIENSER


De tørre


1 spsk kanel
1 spsk brun farin (kan erstattes af en lille moset banan eller 2 spsk sukrin)
1 tsk vaniljesukker 
60g grahamsmel
30g hvedemel
40g havregryn
50g rosiner 
2 tsk natron
et knips salt

De våde

1 spsk honning el. agave sirup
1 dl ko-eller mandelmælk 
1 æg 
1 spsk soya yogurt, skyr, creme fraiche el. lign. (eller ét til æg)

OPSKRIFT


- Blødgør rosinerne i ca. 25min. i varmt vand, da det gør dem ekstra saftige. Jeg brugte jumbo-rosiner, så gav dem kun 15min.
- Bland imens kanel, brun farin og vaniljesukker sammen i en stor skål
- Rør resten af de tørre ingredienser, bortset fra rosinerne, i skålen med sukkeret 
- Dræn rosinerne for vand, og bland alle våde ingredienser i skålen med dem. 
- Kombiner de våde og tørre ingredienser, og rør indtil det er en ensartet masse
- Put massen i en smurt bageform, strø evt. med sukker og kanel
- Bag i ca. 20 min ved 175 grader varmluft (eller indtil der ikke er noget af dejen der klæber fast, hvis man stikker en gaffel i)


Brødet ville også være skønt med en klat honning eller peanutbutter på.
<3