29 August, 2012

Carrot cake whoopie pies

Endnu en omgang whoopie pies! De her blev dejligt svampede, søde og tilpas syrlige.
Har haft en craving for gulerodskage i et stykke tid nu, så tænkte at nu ville jeg lave det, i en lidt alternativ udgave-Nemlig som en sød lille whoopie pie. Jeg bryder mig ikke om valnødder, så puttede rosiner i istedet, men begge ting kan self. gøres.



INGREDIENSER
Laver ca. 12 styks, men jeg lavede kun en halv portion

Bunde og toppe
100g smør
100g brun farin
2 æg str. M/L
125g fintrevne gulerødder (ca. 5-6 styks)
200g hvedemel
1 knsp salt
1 tsk bagepulver
2 tsk kanel
50g rosiner, hakkede valnødder, hasselnødder, etc.
1/2 dl mælk

Fyld
75g smør
175g flødeost
225g flormelis
En smule vaniljesukker



OPSKRIFT

- Rør smør og farin cremet
- Pisk æggene i, et ad gangen, rør ca. 2 min. pr æg
- Rør gulerod, mel, salt, bagepulver, kanel, nødder/rosiner og mælk i dejen

- Brug to skeer til at forme kugler på størrelse med en valnød af massen, 24 stk. i alt, og læg dem med afstand på en bageplade (tryk dem en anelse flade)
- Bag bundende og toppene ved 180 grader (ca. 150 grader hvis varmluft) i ca. 8 min. - De må ikke blive hårde. Lad dem køle af på en bagerist

- Pisk smør, flødeost, flormelis og vaniljesukker sammen til en luftig creme og put en smule på en (afkølet!) bund. Du kan også komme cremen i en pose og sprøjte den ud på bundende
- Læg toppene ovenpå bundende når de har fået flødeostcreme på, mas den lille sandwich forsigtigt, og servér.


Kagerne holder sig fint et par dage i køleskab i en blød beholder. Pynt evt. kagerne med lidt kanelglasur eller et drys flormelis. Whoopie pies'ne er ekstra gode afkølede, eller dagen efter. Ligemeget hvad, er de mums!
<3